Maten og menyen fra kjøkkensjef Andreas Holmboe står i sentrum, mens et bredt fagmiljø slutter seg til for å fronte den blågrønne matregionen Namdalskysten. Fra venstre Sunniva Nicolaisen (matprodusent), Linn J. Ofstad (reiselivsnæringa) og Jahn Tharaldsen (Namdalskysten Næringsforening). Foto: Tom Lysø.

Lader til årets trønderske matfest

Det beste fra blågrønne Namdalskysten – meny, råvarer og folk – lader til årets matfest. Tre døgn fra kommende torsdag ventes Trøndersk Matfestival å samle hele 180.000 besøkende i Trondheim!



Kjøkkensjef Andreas Holmboe (midten) har med seg mange gode kokker og hjelpere til det kommende storarrangementet i Trondheim; deriblant Guro Kongensøy og Isak Nordheim. Foto: Tom Lysø.
Kjøkkensjef Andreas Holmboe (midten) har med seg mange gode kokker og hjelpere til det kommende storarrangementet i Trondheim; deriblant Guro Kongensøy og Isak Nordheim. Foto: Tom Lysø.

– Det beste vi har. Alt skal fram! Vi vil levere råvarer, meny og vertsskap i toppklasse.

Det melder matprodusent Sunniva Nicolaisen, reiselivsaktør Linn J. Ofstad og leder Jahn Tharaldsen i Namdalskysten næringsforening. Fra hver sin kant vil de sammen med kokker og servitører stå i front for en fyldig delegasjon. Totalt skal om lag 40 personer fra en av de beste plasseringene på Trondheim Torg sette sitt preg på store arrangementet.

Årets deltakelse ved den den store trønderske matfesten er den tredje i rekken for konseptet «Namdalskysten», som Nyskaping og utvikling Ytre Namdal IKS (NYN) var med på oppstarten av. I alt 25 ulike aktører fra ytre regioner i Namdalen vil være representert – det frontet av meny, råvarer og fagfolk som kan løfte fram de fremste kvalitetene i matregionen.

Ledet av kjøkkensjef Andreas Holmboe vil i praksis hele Norveg-restauranten flyttes til Trondheim Torg. Selv i et gatemiljø er kvalitet og stil ledestjerne for menyen: Stekt kamskjell, grillet laks og kveite, klippfiskboller, Rørvikburger og grillet mørbrad av urfe. Det søte vil kombinasjonen fløterand, rørte jordbær, hasselnøtter og mjødurt stå for i en over 100 kvadratmeter stor restaurant.

 Borgan fronter Namdalskysten

– Å tilby noe av det beste som namdalskysten kan oppvise, er viktig for oss. Reaksjoner og tilbakemeldinger tidligere år har vist at kvalitet og særpreg er noe vi høster gevinst av, sier kjøkkensjefen på vegne av et helt lag unge og «sultne» fagfolk.

Og aller fremst vil viknaværing Thomas Borgan, kåret til Nord-Europas beste kokk under Global Chef Challenge, stå. Det under en halvtimes presentasjon av Namdalskysten fra hovedscenen lørdag.

Samtidig forbereder hele delegasjonen seg på hard jobbing i Trondheim tre dager til ende.

– Nokså spesielt og veldig positivt at hele bredden i den blågrønne matregionen her står sammen. Alt fra våre store oppdrettere til små leverandører av kvalitetsmat og reiselivsprodukt. Under denne mat- og bryggerifestivalen vil alle – på tvers av bransjer – stå sammen for å profilere Namdalskysten, sier Sunniva Nicolaisen.

Erfaring og tilbakemelding fra tidligere år har vist at innsatsen betaler seg i form av forsterket omdømme og tilhørende samhold. Som matregion, tilbyder og arbeidsmarked skal «Namdalskysten» stadig forsterke seg.

Helhet og fellesskap

– Vi er trygge på at helten med alt fra kortreiste delikatesser til store sjømataktører og et arbeidsmarked i stor vekst fortsatt vil fenge og utvikle seg gjennom denne deltakelsen, sier daglig leder Jahn Tharaldsen i Namdalskysten Næringsforening. Rørvik Fisk og Gjerts Gourmet er de to enkeltprodusentene som vil profiler seg direkte; samtidig som hele bredden av aktører og matprodusenter skal synes og «framsnakkes».

Totalt vil delegasjonen fra Namdalskysten telle over 40 personer ved kommende Trøndersk Matfestival. Fra venstre Andreas Holmboe, Sunniva Nicolaisen, Andreas Anker Hansen, Linn J. Ofstad, Isak Nordheim, Jahn Tharaldsen og Guro Kongensøy. Foto: Tom Lysø.
Totalt vil delegasjonen fra Namdalskysten telle over 40 personer ved kommende Trøndersk Matfestival. Fra venstre Andreas Holmboe, Sunniva Nicolaisen, Andreas Anker Hansen, Linn J. Ofstad, Isak Nordheim, Jahn Tharaldsen og Guro Kongensøy. Foto: Tom Lysø.

 

– Selv om vi er godt i gang med omdømmebygging, er det fortsatt mye potensiale å hente ut. Både overfor andre næringsaktører og den enkelte konsument. Derfor er det all grunn til å ha forventninger til denne felles innsatsen, sier salg- og markedsleder Linn J. Ofstad ved Norveg.

For Namdalskysten har satsningen ved Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen en økonomisk ramme på 230.000 kroner – og prosjektet støttes blant annet av NYN i tillegg til rekken av enkeltaktører.