Merkevaren Rørvik er i 2015 for første gang synlig på et kresent, spansk fiskemarked hvor kvalitet er viktig. Foto: Rørvik Fisk

Merkevaren Rørvik – en historie om kvalitet fra fisker til middagsbord

Sjømat fra Rørvik har i høst funnet vegen til spanske fiskemarkeder. Merkevaren bygger på kontroll med kvalitet fra fisken fanges i havet og helt fram til tallerkenen.



Merkevareeieren Rørvik Fisk (RFF) inviterte før helga til miniseminar for å gi både medarbeidere, leverandører og samarbeidspartnere innsikt i det internasjonale markedsarbeidet. Fokuset ble blant annet rettet mot hvilke krav den spanske forbrukeren har til produktet og hvordan Rørvik Fisk ser for seg å møte det krevende markedet – gjennom dyktige medarbeidere, leverandører og samarbeidspartnere.

Kvalitet er viktig gjennom hele verdikjeden for sjømatprodusenten. Sunniva Nicolaisen og Rørvik Fisk inviterte medarbeidere, leverandører og samarbeidspartner til faglig påfyll.  Foto: Ragnar Sæternes
Kvalitet er viktig gjennom hele verdikjeden for sjømatprodusenten. Sunniva Nicolaisen og Rørvik Fisk inviterte medarbeidere, leverandører og samarbeidspartner til faglig påfyll. Foto: Ragnar Sæternes

– Kvalitet er en forutsetning for resultatet. Derfor henter vi kompetanse utenfra, i tillegg til den vi har i egen organisasjon, sier økonomisjef Sunniva Nicolaisen som har vært gjennom en spennende «reise» med egen bedrift både regionalt, nasjonalt og ut med et internasjonalt marked og publikum.

En hele verdikjede bak Rørvik

Daglig leder Ragnar Sæternes i Nyskaping og utvikling Ytre Namdal IKS (NYN) har støttet og fulgt det allerede flerårige utviklingsarbeidet med merkevaren Rørvik. Han mener det er positivt at RFF henter inn ekstern ekspertise fra blant annet Møreforskning til miniseminaret.

– Det er viktig at hele verdikjeden kjenner til hvilke krav som stilles, og at fiskeren har forståelse for hvilken enorm betydning hans leveranse har for sluttproduktet, sier Sæternes.

– At vi blir inkluderte gjør at vi blir mer interesserte. Det er positivt at det går bra med RFF, det kommer oss til gode også, uttaler fisker Jostein Sørensen til Namdalsavisa etter miniseminaret.

Krever investeringer i fiskeriene

Ragnar Sæternes påpeker samtidig betydningen av at det fortsatt investeres og satses i den ytternamdalske fiskerinæringen.

– Skal merkevaren utvikle seg videre i eksisterende og nye markeder, må Rørvik være konkurransedyktig og leveransedyktig. Og fordi merkevaren er så sterkt knyttet til hele verdikjeden fra fiskeren til ferdig produkt, er Rørvik avhengig av at lokale fiskere drar heim tilstrekkelige volumer også i fremtiden. Det krever vilje til å investere både hos fiskeren og hos fiskematprodusenten, mener Sæternes.