Nå er Namdalskysten blitt synonymt med gode opplevelser

Året etter at Namdalskysten første gang ble lansert som merkenavn for mat- og besøksopplevelser, ble det nikket gjenkjennende og forventningsfullt under Trøndersk matfestival år.



33 bedrifter, skoler og foreninger i Ytre Namdal samarbeider om å promotere regionen under merkenavnet Namdalskysten. Den positive oppmerksomheten som aktørene fikk på fjorårets Trøndersk matfestival, bekreftet at ytternamdalsk mat, kultur og natur frister folk uten tilknytning til regionen også.

Slik kan mat fra Namdalskysten se ut! Foto: Namdalskysten
Slik kan mat fra Namdalskysten se ut! Foto: Namdalskysten

Smakfulle Namdalskysten

– I år presenterte vi Namdalskysten på en 108 kvadratmeter stor stand under Trøndersk Matfestival, med minst like stort besøk som i fjor – til tross for dårligere vær, sier daglig leder Jahn Tharaldsen i Vikna næringsforening, som koordinerer partnerskapet.

– Publikum som besøkte oss i fjor, nikket anerkjennende og mange som besøkte oss på torsdag kom igjen både fredag og lørdag. For disse betyr begrepet Namdalskysten god smak og positive opplevelser, konstaterer Tharaldsen.

Nyskaping og utvikling Ytre Namdal IKS har bidratt med støtte til Namdalskysten siden oppstarten. Daglig leder Marit Dille mener samarbeidet oppsummerer den ytternamdalske næringsstrategien.

– Gjennom tusener av år har vi produsert sunn og god mat fra godt egnede land- og sjøarealer i Ytre Namdal. Det har gjort oss til en betydelig matregion, med en kystkultur, spennende aktiviteter som byr på gode opplevelser for både langveisfarende og oss selv. Her har det vokst fram dyktige og attraktive bedrifter, som Namdalskysten nå presenterer for omverden på en smakfull måte, mener Dille.

Last ned Namdalskystens brosjyre her (pdf-format).

Mat, aktiviteter og muligheter

Samarbeidspartnerne bak Namdalskysten består av aktører langs hele verdikjeden innen mat, reiseliv og opplevelser – fra utdanningsinstitusjoner til regionale matråvarer, produsenter og spisesteder, natur, aktiviteter og overnatting.

– Når Namdalskysten deltar på messer og arrangementer, får publikum smake på matregionen og reise- og opplevelsestilbudene vi har her. Samtidig gir vi dem en smakebit av de spennende utdannings- og jobbtilbudene som vekstregionen byr på, sier Tharaldsen.

På årets serverte blant annet elever fra restaurantfag ved YNVS lekre retter tilberedt av kjøkkensjef Andreas Holmboe og kokken Tomaz Cieslik fra Restaurant Norveg, basert på lokale råvarer fra både industrielle og småskala matprodusenter i Ytre Namdal.

– At en av disse, Rørvik Fisk, også i år ble tildelt en hederspris under matfestivalen, ga Namdalskysten ytterligere oppmerksomhet, mener Tharaldsen.

Namdalskysten har i tillegg til Trøndersk Matfestival markert seg på store arrangementer både i inn og utland:

  • Reiselivsmesse Telenor Arena
  • Trøndelagsdagen – rekruttering av studenter i Trondheim
  • Grüne Woche – verdens største matfestival i Berlin, på invitasjon fra NYN
  • Steinkjerfestivalen
  • Rørvikdagan

– Om et par uker er vi igjen på plass i Trondheim, under verdens største havbruksmesse AquaNor. Dessuten er vi invitert til matfestivalen som arrangeres på Kolvereid i september, sier Tharaldsen.

Du finner mer info om Namdalskysten på www.facebook.com/namdalskysten.

Følgende aktører er med i Namdalskysten 2015: