Lokal tilhørighet og forankring gir resultater på utebane. Rendyrkingen av «Rørvik»-navnet bidrar til lokal identitet og positiv oppmerksomhet ut over distriktets grenser. Vinn-vinn, med andre ord.

Årets lokalmatprodusent kommer fra Rørvik!

Sparebank1 SMN har i samarbeid med Trøndersk Matfestival kåret Rørvik Fiskemat AS til årets lokalmatprodusent.



– Jeg ble paff og veldig overrasket, jeg hadde ikke trodd at vi skulle vinne denne prisen, sier  Sunniva Nicolaisen, økonomisjef i Rørvik Fiskemat til Adresseavisen.

Den prisvinnende bedriften har siden 1927 servert velsmakende produkter til lokalbefolkningen. Gjennom målrettet arbeid med produktutvikling og merkevarebygging har sjømatbedriften løftet fram merkevaren «RØRVIK». Det har gitt resultater. Ved å rendyrke den lokale identiteten og kystkulturen er Rørvik Fiskemat har Rørvik Fiskemat vunnet nye markedsandeler over hele landet. Innsatsen vises også på inntektssiden, hvor omsetningen økte fra 18,4 millioner i 2013 til 20 millioner i 2014. Den positive utviklingen er også årsaken til at bedriften stakk av med prisen for årets lokalmatprodusent.

– Det er veldig fortjent. En økning i omsetningen på ti prosent fortjener anerkjennelse. Selskapet har hatt stort fokus på både produktutvikling og design som har fungert utmerket, sier Vegard Helland, konserndirektør i Sparebank 1 SMN.

Nyskaping og utvikling Ytre Namdal IKS (NYN) har støttet Rørvik Fiskemat AS økonomisk i arbeidet med nettverksbygging, produktutvikling og merkevarebygging.