Først la de Trondheim for sine føtter. Nå er de klare for å innta verdens største matmesse i Berlin., Fra venstre: Sunniva Nicolaisen (Rørvik Fisk AS), Jahn Tharaldsen (Vikna Næringsforening), Thomas Valø (Buøy Gård AS), Jeanette Lysberg (Nils Williksen AS), Hans Roger Selnes (Nordøyan AS) og Anne Grete Walaunet (Kystmuseet Norveg).

Viser fram bredden i Berlin

Den ytternamdalske ambisjonen er krystallklar, én uke før verdens største matmesse braker løs: – Vi reiser til Berlin for å gjøre oss deilige!



Det sier Hans Roger Selnes, turistvert, historieforteller – og kystmenneske på sin hals. Sammen med de tre andre «væreierne» Thomas Valø (Buøy Gård), Jeanette Lysberg (Nils Williksen AS) og Sunniva Nicolaisen (Rørvik Fisk AS) reiser Selnes (Nordøyan AS) til Internationale Grüne Woche i Berlin for å fortelle den store historien om Namdalskysten.

For uinnvidde: Grüne Woche i Berlin er verdens største og viktigste matmesse. Når det hele braker løs fredag 16. januar er det ventet at mer enn 400 000 besøkende vil passere portene. Noen av disse vil få en smaksprøve fra det ytternamdalske matfatet: Laks fra Nils Williksen, kystbyslageren Rørvikburger fra Rørvik Fisk og robust og økologisk urfe fra Buøya.

Bygger merkevaren

Men reisen handler om mye mer enn bare mat:

– Det er historien bak som er krydderet. Kjernen i det vi driver med er kommunikasjon og kunnskapsformidling,sier Selnes.

Dermed skal kvartetten garnere matopplevelsene med ramsalt kystkultur og naturopplevelser for å bygge merkevaren Namdalskysten.

Prosjektet Namdalskysten startet opp i forkant av fjorårets utgave av Trøndersk Matfestival i Trondheim.

– Bakgrunnen var at vi ønsket å starte opp et samarbeidsprosjekt med utgangspunkt i begrepet Namdalskysten. Resultatet ble et bredt anlagt nettverk med samarbeidspartnere innen både mat- og reiseopplevelser. Prosjektet har tre grunnpillarer: Mat, reise og rekruttering, sier Jahn Tharaldsen, initiativtaker og leder i Vikna Næringsforening.

– Aktørene har som overordnet mål å unne hverandre suksess. Vi jobber ikke bare for egen bedrift- Det er helt vesentlig for å lykkes i denne sammenhengen, supplerer Selnes.

Nyskaping og Utvikling Ytre Namdal (NYN IKS) innvilget i 2014 økonomisk starthjelp til prosjektet, som kan se tilbake på et svært vellykket inntog i trønderhovedstaden.

– Deltagelsen på Trøndersk Matfestival ble en kjempesuksess, med god respons og fine tilbakemeldinger fra de som besøkte Namdalskysten-standen, oppsummerer Tharaldsen.

Samarbeidet seg til Berlin

IMG_9766
En smak av Namdalskysten skal gi mersmak på kystkultur og opplevelser for matglade tyskere.

Innsatsen under matfestivalen i Trondheim er også den direkte foranledningen til at Namdalskysten ble tatt med i det eksklusive selskapet som skal representere Norge under Grüne Woche.

– Det er samarbeidet som er nøkkelen til suksess. Vi leverer bedre når vi jobber sammen. Totalopplevelsen selger bedre enn enkeltopplevelser og enkeltdestinasjoner, sier Sunniva Nicolaisen, økonomi- og markedsansvarlig i Rørvik Fisk. Hun understreker at samarbeidet mellom reise- og opplevelsesnæring også er viktig for de som allerede bor i Ytre Namdal.

– Det å skape et positivt omdømme basert på kystkultur, natur- og matopplevelser bidrar jo også til bolyst og rekruttering, sier Nicolaisen.

– Reise- og opplevelsesnæringa er ett av fire satsingsområder for NYN. Et oppegående reiseliv er ikke bare viktig for den direkte verdiskapingen, det er også med på å gjøre oss attraktive som jobbregion. NYNs tunge satsing på reiseliv er derfor et av våre hovedverktøy for rekruttering, omdømme og verdiskaping i distriktene. Det er derfor all grunn til å ønske deltakerne lykke til i Berlin, sier NYN-leder Marit Dille.

 

FAKTA:

Deltakere i prosjektet Namdalskysten:

  • Buøy Gård
  • Kolvereid Familiecamping
  • Kystmuseet Norveg
  • Rørvik Fisk
  • Nordøyan
  • Folla Event
  • Leka Brygge
  • Kysthotellet Rørvik
  • NamNamdalen
  • JOBBINT
  • Ytre Namdal VGS
  • Val VGS
  • Norsk Fisketransport
  • Midt-Norsk Havbruk
  • Sinkaberg-Hansen
  • Nils Williksen
  • Explore Ytre Namdal
  • Løvøen Gård
  • Nubdalseng Gård
  • Abelvær Gård
  • Rørvik Rorbuer
  • Ivan Ulsund Rederi
  • Foreningen Namdalskysten
  • Skreifestivalen
  • Kystgruppen
  • Nyskaping og Utvikling Ytre Namdal
  • Vikna Næringsforening