Økonomisjef Sunniva Nicolaisen (til høyre) i Rørvik Fisk & Fiskmatforretning AS har med støtte fra Marit Dille og NYN IKS gjort et grundig, strategisk forarbeid for hvordan Rørvik Fisk-merkevaren skal bli. I sommer utvikles ny grafisk profil, nettsider og etiketter for sjømatproduktene som bygger opp under Rørvik Fisk som tradisjonsrik og ærlig kvalitetssjømat laget på trygge og gode råvarer. Foto: Torkil Marsdal Hanssen.

Rørvik Fisk = kvalitet og tradisjon

Med kvalitet, tradisjoner og ærlighet skal Rørvik Fisk vinne nye markedsandeler, enten det gjelder ferskfisk, saltfisk, frossenfisk eller delikat fiskemat!



Gjennom årtier har sjømat fra Rørvik funnet veien til butikkhyller, fiskedisker og restauranter både i Midt-Norge og på ulike kontinenter. Tradisjonene, kvaliteten og Rørvik Fisk & Fiskmatforretning AS egen bedriftskultur danner grunnmuren for arbeidet med å bygge en enda tydeligere og sterkere merkevare rundt begrepet Rørvik Fisk.

– Siden i fjor høst har vi arbeidet for å tydeliggjøre vår egen markedsstrategi. Vi leverer i dag fisk til hele Europa, og fiskematen vår er godt kjent i Trøndelag. Gjennom å bygge en tydelig merkevare, er målet å styrke markedsposisjonen både mot hjemmemarkedet og eksportmarkedet, forteller økonomisjef Sunniva Nicolaisen, som leder markedssatsingen.

Kvalitet og tradisjon
Sjømatkonsernet i Rørvik omfatter fiskemottaket Rørvik Fisk AS og fiskematprodusenten Rørvik Fiskemat AS, og produserer årlig sjømat for 100-120 millioner kroner. Framover vil både fiskekjøpere og forbrukere bli presentert for merkevaren Rørvik Fisk, uavhengig av hvilket av de to selskapene produktet kommer fra.

– Til sammen leverer vi et stort spekter av produkter; ferskfisk, saltfisk, frossen fisk og ulike typer fiskemat. Vi har lange tradisjoner innen sjømatproduksjon og et kvalitetsfortrinn gjennom å ha kontroll med hele verdikjeden fra fisken kommer på land og fram til den ferdige fiskematen ligger i butikkhyllene. Disse kvalitetene ønsker vi å formidle tydeligere til våre kunder gjennom merkenavnet Rørvik Fisk, forklarer Nicolaisen.

Venter spent
Sjømatprodusenten har med støtte på 125.000 kroner fra NYN IKS gjort et grundig, strategisk forarbeid for hvordan Rørvik Fisk-merkevaren skal utformes. I løpet av sommeren skal det utvikles ny grafisk profil, nettsider og etiketter for sjømatproduktene som bygger opp under Rørvik Fisk som tradisjonsrik og ærlig kvalitetssjømat laget på trygge og gode råvarer.

– Gjennom Innovasjon Norge har vi fått bistand til å finne et profesjonelt byrå, som skal hjelpe oss videre. Byrået er anerkjent for sitt arbeid innen dagligvarer, og har også tidligere arbeidet med fiskeprodukter. Nå gleder vi oss til å få presentert de første forslagene, og se om de har oppfattet hva vår nye merkevare skal inneholde, sier Nicolaisen.

I salg til høsten
Selv om de nye Rørvik Fisk-produktene ikke vil være å finne i butikken før til høsten, har arbeidet med merkevarebyggingen allerede gitt positive effekter i bedriften.

– Internt har vi fått mer fokus på marked, salg og på utvikling av nye produkter i tillegg til de gode, tradisjonelle produktene. Når trenden er at nordmenn spiser stadig mindre fiskemat, er det viktigere enn noen gang å tilfredsstille forbrukernes ønsker og vaner.